Wybór odpowiedniego lokalu użytkowego, to jedna z kluczowych decyzji wpływających na powodzenie prowadzonej działalności gospodarczej. Szukając miejsca idealnego dla biznesu, należy wziąć pod uwagę zarówno charakterystykę branży, lokalizację, jak również preferencje klientów. Podpowiadamy, jak wybrać optymalny lokal użytkowy.
Każdy przedsiębiorca wie, że wybór odpowiedniego miejsca na prowadzenie firmy, to jedna z kluczowych decyzji biznesowych. Podjęcie odpowiedniej może pomóc odnieść rynkowy sukces i przynieść korzyści finansowe. Natomiast wybór lokalu niedostosowanego do potrzeb przedsiębiorcy i klientów może kosztować wiele nerwów i pieniędzy. Jakie aspekty należy zatem przeanalizować, by wybrany lokal był miejscem idealnym dla naszego biznesu?
Układ i powierzchnia dopasowane do działalności
Selekcja lokalu powinna uwzględniać przede wszystkim charakterystykę prowadzonego biznesu. Większe i bardziej przestronne powierzchnie nadają się na sklepy, kluby fitness czy siedziby instytucji finansowych. W mniejszych można spokojnie zaplanować salon fryzjerski czy butik z markową odzieżą. Przestrzeń musi odpowiadać nie tylko potrzebom przedsiębiorcy i klientów. Niektóre branże muszą spełniać określone przez prawo wymogi. Rodzaj działalności sprawia, że lokal musi spełnić szereg określonych przez prawo kryteriów.
Inne wymogi dotyczą np. biura podróży czy sklepu papierniczego, a zupełnie odmienne restauracji. W przypadku przestrzeni biurowej przepisy BHP określają przykładowo powierzchnię, która powinna przypadać na jednego pracownika biurowego. Dla działalności gastronomicznej istotne są zaś wytyczne sanepidu. Przykładowo, jeśli w restauracji klientom serwowany jest alkohol, konieczne będzie wygospodarowanie powierzchni na toaletę dla nich. Jeszcze bardziej specjalistyczne wymogi techniczne stawiane są przed punktami medycznymi (np. gabinetem dentystycznym czy przychodnią rodzinną), w których będą przeprowadzane zabiegi lecznicze.
W centrum czy na osiedlu mieszkaniowym?
Dla klientów, a także dla pracowników istotną kwestią jest dobra lokalizacja i szybki dojazd do siedziby firmy. Dlatego warto dokładnie przeanalizować otoczenie, w którym znajduje się lokal, którym jesteśmy zainteresowani. Umiejscowienie odgrywa strategiczną rolę zwłaszcza w przypadku prowadzenia działalności handlowej i usługowej. Lokal położony przy głównej ulicy w mieście daje możliwość dotarcia ze swoją ofertą do dużej liczby potencjalnych klientów. To co wydaje się być zaletą, ma też jednak swoje minusy. Wadą lokalizacji w centrum jest zwłaszcza spora konkurencja. Oznacza to konieczność poniesienia większych nakładów, by zostać zauważonym i zbudować swoją markę. Rozpoznawalność ma swoją cenę. Koszty zakupu bądź wynajmu w centrach dużych są wysokie.
Kupić czy wynajmować?
Odpowiedź na to pytanie w głównej mierze uzależniona jest od biznesplanu i posiadanego na ten cel budżetu. Jeśli kondycja finansowa firmy na to pozwala, to zakup przestrzeni jest dobrym pomysłem. To swego rodzaju inwestycja, która w dłuższej perspektywie wpływa na komfort i stabilizację prowadzonej działalności. Warto mieć jednak świadomość, że przypadku decyzji o zakupie musimy ponieść też niemałe koszty transakcyjne (m.in. taksę notarialną). Dlatego lepiej wcześniej przeanalizować koszty dodatkowe, a księgowego zapytać np. o możliwość odzyskania podatku VAT.