Home staging to inaczej sztuka profesjonalnego przygotowywania nieruchomości pod sprzedaż bądź wynajem. Głównym celem tego trendu jest zwiększenie atrakcyjności nieruchomości pod kątem estetyki i funkcjonalności dla potencjalnych kupujących lub najemców. Home staging jest kluczem do sukcesu i pozwala szybko znaleźć nabywcę na lokal, a często podnosi też i wartość nieruchomości. Na czym dokładnie polega home staging i ile kosztuje taka usługa? Czy samodzielnie przygotowane mieszkanie będzie się cieszyć zainteresowaniem?
Co to jest home staging?
Home staging to strategia sprzedaży nieruchomości, która już od wielu lat cieszy się sporą popularnością w Stanach Zjednoczonych i na zachodzie Europy, ale i w Polsce coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Profesjonalni home stagerzy zajmują się efektownym przygotowaniem mieszkania czy domu do sprzedaży, ale też i wynajmu — co ważne, robią to jak najmniejszym nakładem finansowym. Metoda home stagingu ma na celu zwiększenie atrakcyjności danej nieruchomości i podniesienie jej wartości, co bardzo często skutkuje przyspieszoną finalizacją transakcji. Rynkowi eksperci szacują, że odpowiedni home staging nie tylko skraca proces zakupu lub wynajmu lokalu, ale dodatkowo wpływa na uzyskanie z tego tytułu większej kwoty, nawet o 10%. W home stagingu chodzi bowiem o to, by w pełni wykorzystać potencjał i atuty danej nieruchomości oraz usunąć wszelkie wady i usterki, by potencjalny nabywca po wejściu do mieszkania czuł się po prostu dobrze, komfortowo i chciał od razu kupić daną nieruchomość.
Home staging — kluczowe elementy
Zadaniem home stagingu jest pomoc właścicielom w sprzedaży lub wynajmie nieruchomości i nie jest tajemnicą, że istnieją specjalne techniki, które zdecydowanie pomagają podkreślić walory wnętrz i zachęcają do wyboru właśnie tego konkretnego mieszkania czy domu. Oto kilka skutecznych trików, za pomocą których osoby zajmujące się home stagingiem zmieniają postrzeganie nieruchomości:
- czystość i porządek — gruntowne porządki to podstawa. Lokal musi być perfekcyjnie wysprzątany, bo nawet modne dodatki i nowe meble nie pomogą w przypadku nieuporządkowanych i brudnych wnętrz. Sprzątanie wpłynie na zapach we wnętrzach. Ten powinien być nie tylko przyjemny, ale i świeży, dlatego przed wizytą potencjalnego nabywcy warto również przewietrzyć mieszkanie. Konieczne będzie też zaprezentowanie niezagraconej przestrzeni. Zbędne meble i przedmioty powinny być usunięte z lokalu, tak by klientowi zaprezentować jak najwięcej wolnej przestrzeni;
- psychologia kolorów — malowanie ścian i sufitów to tani i szybki sposób na odświeżenie lub zmianę wnętrza. Poczucie czystości i odpowiednio dobrana paleta barw potrafią naprawdę zdziałać cuda. Warto postawić na neutralne, przytulne i optycznie powiększające wnętrza kolory, które zapraszają do dłuższego pozostania. Szarości, biele i beże pasują właściwie do każdego wystroju, zgaszone błękity i zielenie relaksują, a pastele nadają atmosfery lekkości. Z kolei ciemne, nasycone barwy i mocne akcenty kolorystyczne polecane są do bardziej luksusowych mieszkań o dużym metrażu. W innym przypadku mogą zaciemnić i przytłoczyć wnętrze;
- naprawa usterek — koniecznością jest zadbanie o usunięcie wszelkiego rodzaju wad i uszkodzeń, które nie tylko zniechęcają nabywcę, ale i sprawiają, że będzie chciał negocjować cenę. Odstające listwy, urwane uchwyty w szafkach czy uszkodzony kran to niewielkie, ale istotne elementy, które można tanim kosztem naprawić, a które mogą w znaczący sposób wpłynąć na odbiór nieruchomości;
- odpowiednie oświetlenie — nie od dziś wiadomo, że światło w pomieszczeniach potrafi zdziałać cuda. Odpowiednio dobrane i wyeksponowane lampy oraz czyste okna, ozdobione lekką zasłoną, podkreślą atuty wnętrza i zbudują idealną atmosferę do prezentacji mieszkania. Wizytę nabywcy w lokalu warto ustawić na taką porę dnia, która będzie najkorzystniejsza dla wyglądu mieszkania, np. poprzez zwiększenie ilości promieni wpadających do pomieszczeń;
- dodatki i dekoracje — to pomysłowa i tania metoda home staging. Sypialnia przykładowo, może nabrać innego klimatu, dzięki nowej tapecie na ścianie w delikatne wzory. Świeże kwiaty w stylowym wazonie i świece ustawione na stole w salonie to uniwersalne elementy, które nadadzą wnętrzu przytulności. Warto jednak pamiętać o usunięciu zbędnych, zbyt osobistych pamiątek, zdjęć i przedmiotów. Mieszkanie ma być przede wszystkim dla nabywcy i powinno być łatwe w aranżacji.
Usługa home stagingu — czy warto?
Czy opłaca się korzystać z pomocy home stagera? Oczywiście zaprojektowanie zmian i wiele prac wykończeniowych można wykonać samemu, jednak warto zastanowić się nad skorzystaniem z takiej usługi, bo koszt początkowej konsultacji i propozycje konkretnych rozwiązań to zaledwie kilkaset złotych. Home stagerzy znają się na swoim fachu, mają doświadczenie i będą lepiej wiedzieli, czego oczekuje konkretne grono nabywców. Z kolei realizacja pomysłów home stagera, naprawa usterek czy zatrudnienie specjalistów od wykończenia wnętrz to już większe koszty, które mogą wynieść od 1% do 3% wartości nieruchomości. Należy jednak pamiętać, że mieszkanie będzie pod opieką osoby, która zrobi to profesjonalnie i zgodnie z obowiązującymi trendami i której również zależy na sukcesie swojego klienta. Tak więc home stagingu nie należy traktować jako wydatek, a inwestycję.