Murapol Poradniki Wymeldowanie z mieszkania — co warto wiedzieć?
PORADNIK

Wymeldowanie z mieszkania — co warto wiedzieć?

Prawo wymeldowanie-z-mieszkania-co-warto-wiedziec

Wyprowadzając się z miejsca pobytu stałego lub sprzedając mieszkanie, należy dokonać obowiązku meldunkowego. Choć dla wielu meldunek jest nieco archaiczną kwestią, to warto wiedzieć, że zgodnie z polskim prawem jest uznawany za obowiązkowy, mimo iż służy głównie celom ewidencyjnym, a jego niedopełnienie nie jest wykroczeniem. W naszym artykule wyjaśniamy, jak można się wymeldować, co powinien zawierać taki wniosek i czy możliwe jest wymeldowanie z mieszkania bez zgody zameldowanego.

W polskim prawie można wyróżnić dwa rodzaje zameldowania: na pobyt stały i czasowy. Co ciekawe, można być jednocześnie zameldowanym zarówno na pobyt stały, jak i czasowy. Zameldowanie na pobyt stały przestaje być ważne w momencie wymeldowania się z lokalu lub domu, bądź w sytuacji wymeldowania przez inną osobę, co jest możliwe. Z kolei meldunek na pobyt czasowy określa się w przypadku tymczasowej przeprowadzki do innego miejsca na dany okres. W praktyce jednak mało kto przestrzega obowiązku meldunku czasowego.

Wymeldowanie z mieszkania — jak to wygląda?

Proces wymeldowania jest bardzo łatwy i można to zrobić zarówno stacjonarnie w urzędzie, jak i przez stronę internetową. Do załatwienia tej sprawy w urzędzie potrzebny będzie dowód osobisty lub paszport oraz wypełniony formularz zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego, który można pobrać online lub w urzędzie. Do uzupełnienia będą tam proste dane, takie jak:      

  • imię i nazwisko,
  • PESEL,
  • data i miejsce urodzenia,
  • numer telefonu,
  • adres e-mail,
  • własnoręczny podpis.

Wymeldować można się także z pomocą pełnomocnika, któremu wystarczy udzielić zwykłego pełnomocnictwa na piśmie. A co w przypadku osób małoletnich, ubezwłasnowolnionych, nieposiadających zdolności do czynności prawnych? Tę sprawę załatwią za nich rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni.

Wymeldowanie bez wychodzenia z domu

Bardzo prostym sposobem jest też wymeldowanie się z mieszkania online przez stronę epuap.gov.pl. Można to zrobić bez pomocy urzędnika, ale potrzebne będzie w tym wypadku posiadanie:

  • profilu zaufanego,
  • kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego,
  • certyfikatu podpisu osobistego.

Co ważne, wymeldowanie z mieszkania przez Internet również może być zrobione z pomocą pełnomocnika, a informację zwrotną otrzymuje się od razu po wymeldowaniu. Jest też możliwe wymeldowanie online osoby nieposiadającej zdolności czynności prawnych, podobnie jak w przypadku załatwiania tej sprawy w urzędzie.

Sprzedaż mieszkania — wymeldowanie

Wymeldowanie z mieszkania jest też niezwykle ważną kwestią w sytuacji sprzedaży nieruchomości, bowiem do podpisania aktu notarialnego przenoszącego własność często potrzebne jest zaświadczenie o braku zameldowanych w danym lokalu osób. W sprzedawanym mieszkaniu nie może być więc zameldowany właściciel i inne osoby, bo choć w świetle prawa zameldowani nie mają żadnego prawa do dysponowania lokalem, to chyba nikt nie chciałby nabyć takiego mieszkania z osobami zameldowanymi „na papierze”.      

Bardzo istotną kwestią jest to, że przedstawione zaświadczenie o braku osób zameldowanych powinno być jak najbardziej aktualne, wystawione maksymalnie kilka dni przed podpisaniem aktu notarialnego. Dla właściciela sprzedawanego mieszkania najlepszym rozwiązaniem byłoby oczywiście wymeldowanie się dopiero wtedy, gdy zostaną załatwione wszystkie formalności, jak umowa czy przelew środków finansowych. Jednak często sprzedający musi się po prostu dostosować do wymagań kupującego i załatwić zaświadczenie wcześniej.

Jak wymeldować kogoś z mieszkania?

Wymeldować z mieszkania można też lokatora bądź członka rodziny, gdy taka osoba opuściła dane miejsce i nie dopełniła wcześniej obowiązkowych formalności. Jeśli rozstanie z najemcą lokalu nastąpiło w dobrych relacjach, to wystarczy wtedy załatwić wymeldowanie przez pełnomocnika np. w formie online. Bardziej skomplikowany proces to wymeldowanie z mieszkania bez zgody zameldowanego członka rodziny.

Na początku wszystko wygląda podobnie jak w przypadku lokatora — właściciel mieszkania lub osoba posiadająca tytuł prawny do nieruchomości musi złożyć odpowiedni wniosek z podstawowymi danymi oraz dokumentami potwierdzającymi, że członek rodziny naprawdę na stałe opuścił lokal i tam nie przebywa. Sprawa jednak nie kończy się na tym, z uwagi na bardziej złożone i często negatywne relacje pomiędzy członkami rodziny. Jeśli wniosek został złożony poprawnie, to w następnej kolejności stosowny organ gminy przeprowadza postępowanie administracyjne, którego celem jest wyjaśnienie, czy ta osoba opuściła mieszkanie dobrowolnie i na stałe. Może w tej sytuacji, np. powołać świadków czy dokonać oględzin lokalu, by mieć pewność, że dany lokator nie zostanie pokrzywdzony, a postępowanie zakończy się wydaniem sprawiedliwej decyzji.    

Formularz kontaktowy

close

Бланк з контактами

close