Strona główna Poradniki Sprzedajesz mieszkanie? Dowiedz się, jakich formalności dopełnić
PORADNIK

Sprzedajesz mieszkanie? Dowiedz się, jakich formalności dopełnić

Inne LOKALE-USLUGOWE2-768x492

Ogłoszenie o sprzedaży mieszkania to tylko jedna z czynności, jaką musimy wykonać w tym procesie. Do sprzedającego należy także dopełnienie kilku niezbędnych formalności, bez których nowy nabywca nie może w pełni cieszyć się z zakupu. Jakie dokumenty potrzebne do sprzedaży mieszkania trzeba przygotować? Sprawdź, by uniknąć błędów i zbędnego stresu.

Dokumenty do sprzedaży mieszkania – co trzeba wiedzieć?

  Jeszcze przed publikacją ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości warto poznać wszystkie formalności, jakie będą wiązały się z tą transakcją. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie stanu prawnego mieszkania oraz przygotowanie dokumentów, które będą niezbędne do podpisania umowy. Gdy chcemy sprzedać lokal własnościowy, należy posiadać: 

  • akt własności nieruchomości w formie: umowy kupna mieszkania zawartej u notariusza, umowy darowizny, nabycia mieszkania jako spadek (prawomocne orzeczenie sądu),
  • odpis z księgi wieczystej,
  • zaświadczenie o wymeldowaniu wszystkich lokatorów lub oświadczenie zawierające termin ich wymeldowania,
  • zaświadczenie o braku zaległości z tytułu opłat eksploatacyjnych oraz wobec wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni,
  • oświadczenie wierzyciela hipotecznego o wysokości zadłużenia, warunkach zwolnienia z hipoteki lub zgodzie na wykreślenie z niej – gdy sprzedawane cztery kąty są obciążone hipoteką.

Co więcej, gdy posiadamy spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania, niezbędne będzie zaświadczenie wystawione przez spółdzielnię.

Sprzedaż mieszkania a formalności, jakie są kolejne kroki?

  Załatwienie wszystkich dokumentów do sprzedaży własnego M najczęściej zajmuje kilka dni, co zazwyczaj trwa krócej niż znalezienie kupca i późniejsze negocjacje cenowe. Dlatego nie trzeba się przerażać formalnościami, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się skomplikowane. Kolejnymi czynnościami w toku sprzedaży są: 

  • zawarcie przedwstępnej umowy kupna mieszkania (wymagana, gdy dochodzi do rezerwacji lokalu przez wpłatę zadatku),
  • podpisanie umowy sprzedaży mieszkania w obecności notariusza,
  • dokonanie płatności,
  • przekazanie mieszkania nowemu właścicielowi.

Zawarcie umowy przed notariuszem gwarantuje prawidłowe zapisy w dokumencie sprzedaży. Do tych najważniejszych należą: dane obu stron, opis lokalu i jego cena, sposób i termin płatności strony kupującej oraz klauzula o poddaniu się nabywcy egzekucji w sytuacji niedotrzymania warunków zapłaty.

Sprzedaż lokalu – do kogo taka informacja?

  Po udanej transakcji i dopełnieniu wszystkich formalności warto poinformować spółdzielnię lub wspólnotę mieszkaniową o zmianie właściciela mieszkania. Taki krok leży w dobrym tonie sprzedającego, natomiast stanowi obowiązkowe działanie dla nabywcy. Ponadto po jego stronie leży zmiana danych u dostawców mediów. O transakcji sprzedaży musi zostać także powiadomiony urząd skarbowy właściwy dla sprzedającego oraz urząd gminy, gdy płaci się podatek od tej nieruchomości.

Contact us

close